En liten skrive-oppdatering

søndag 31. januar 2010

PS: Jeg så nettopp at bloggen min nå har bikket 200 sidevisninger, og må juble litt. Jeg vet ikke hvor mange som faktisk leser denne, men visningene er i hvert fall ikke bare mine! Derfor ville jeg bare si tusen takk for at noen faktisk leser denne bloggen. Jeg skal prøve å komme med litt mer interessante innlegg fremover, selv om det blir mange intetsigende også... Jeg er jo den jeg er. Men jeg har mange planer, spørsmålet er bare om (eller når) de blir noe av. Så vil jeg også si at kommentarer ALLTID tas imot med takk; det er alltid innmari koselig å høre fra dere. Det hadde vært fint å se hvor mange som faktisk leser denne (selv om jeg vet om noen).

Jeg vil påstå at det er en stund siden jeg virkelig har plaget dere med detaljerte oppdateringer om skrivingen min, så derfor kommer det en nå. Det vil si, det er ikke så fryktelig mye å oppdatere dere på for tiden. Jeg har ikke skrevet et ord på over en og en halv uke nå, og det gjorde vel sitt til at humøret ikke har vært så bra i det siste.

Uansett.

Jeg fant ut grunnen til at jeg ikke har fått skrevet så mye. For det første har jeg ikke plottet ordentlig; det er gøy å skrive og så bare se hvor det går, men før eller senere må man ha en plan over hva som skjer, ellers blir det bare ørten sider med ingenting, og fryktelig mye å redigere bort.

Det jeg fant ut da jeg skulle begynne å plotte, var at de fleste potensielle plotene var i stor grad avhengig av den verdenen de foregår i. Tre av historiene jeg holder på med foregår i Ayamar, som er en verden jeg begynte å konstruere for en del år siden, og som jeg har begynt på nytt med flere ganger. Ikke bare foregår de der, men for å få historien dit jeg vil at den skal gå, det vil si i den retningen den egentlig går av seg selv, må jeg ha ganske godt grep over magisystemet, politikk, historie, geografi ikke minst, kulturer, de forskjellige rasene og så videre og så videre. Jeg har ikke godt grep om noe av dette, og har innsett at jeg må bygge verdenen før jeg kan skrive videre.

Det er ikke noe lite prosjekt. Det er en stor verden, og alt det jeg har holdt på med i årevis nå er bare ett av de fem kontinentene der. På den andre siden er det først og fremst dette ene (kanskje et annet også, men det er lite) jeg trenger å ha kontroll over nå, og så får resten komme senere. Vi får se.

Nå holder jeg på med å lese meg opp på det med worldbuilding for å få oversikt over hva jeg må huske på, og for å vite om potensielle fallgruver. Jeg kommer kanskje til å lage et resource-innlegg hvis det er noen som er interesserte - jeg har funnet en del gode nettsider (jeg visste om en del fra før, men det er flere år siden sist jeg drev med dette, og siden den gang har det kommet flere nye og veldig bra sider).

Siden sikkert ikke så mange av dere er interessert i dette, tror jeg at jeg slutter her. Jeg har mye å gjøre før jeg skal legge meg, så... Men jeg bare spør, er det rart at jeg nesten aldri rekker å kjede meg?

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.