Da nærmer våren seg

lørdag 13. mars 2010

Nå har det vært varmegrader en stund, og det drypper titt og ofte fra tak og takrenner. For en gangs skyld er regnet velkommen her i Bergen; det er jo ikke sånn at vi pleier å mangle regn for å si det mildt.

Her på hotellet begynner vi å merke vårtegn også, om enn av en annen type. I hele vinter har det vært altfor stille her, vi har hatt lange perioder uten mer enn én gjest, men nå begynner hotellet å våkne til liv. Takk og lov for det. Det er ikke noe gøy når ting går galt, men jammen har mye gått galt nå også. Dessuten er det gøy med sånne hektiske dager der hotellet fylles opp, selv om jeg knapt har tid til en pust i bakken, langt mindre å spise, og er dønn utslitt når jeg går hjem fra jobb.

Det aller beste vårtegnet når det gjelder hotellet er imidlertid at det ikke er så ufyselig kaldt her. Det hender at jeg har vært så kald på fingrene at det har gjort vondt, men nå tar det kortere og kortere tid før det blir levelig her hver morgen. Jeg gleder meg til vi ikke trenger å ha på ovnen i det hele tatt.

I tillegg har jeg hørt Brannsangen (den der "heia brann heia brann, blo' e tjukkare enn vann, heia brann, vi e' lagets tolvte mann, våre hjerter står i brann" osv) mange nok ganger til å kunne mesteparten av den utenat; dette til tross for at jeg overhodet ikke er interessert i verken fotball eller Brann. Det er pyton når de vinner, det er pyton når de taper og jeg kan ikke fordra at jeg må ta samme buss hjem fra jobb som de som skal på Brannkamp. Men et vårtegn - det er det.

-------

Jeg lagde forresten en utrolig god middag i går. Det var andre forsøk på en oppskrift som fulgte med en av treningsdvdene mine, men de første forsøket var temmelig mislykket. Men i går gikk det over all forventning. Laksefilet i folie og oppskårne poteter stekt i ovn, spinat og gulrøtter som er dampet (har egen rist til å dampe grønnsaker i riskokeren min) og stekt sopp og løk. Nydelig!

I følge oppskriften skulle det også puttes tomater, sopp og løk sammen med fisken, men det ble ikke noe godt. I tillegg hadde jeg i for mye vann sammen med fisken (skulle bare en bitteliten dæsj til), så alt ble utvannet og smakløst. Tomatene får heller bli tilbehør til kylling i dag, tenker jeg. Sunne middager er faktisk ganske gode! :) (Nei, det burde ikke være noen overraskelse...)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.