En ettertanke om bøker

søndag 18. april 2010

Ja, jeg vet, jeg kunne ha redigert det forrige innlegget som ble publisert for en halvtime siden. Men det handlet om dansing, og dette gjør ikke det, så det føltes feil. (Kanskje jeg skal ha som nyttårsforsett til neste år å slutte å unnskylde meg for alt mulig.)

Siden jeg har tenkt å bare jobbe litt med oppgaven i dag, tenkte jeg å finne meg en bok og lese litt. Jeg har jo mange andre ting jeg må gjøre, som å vaske opp, vaske klær og rydde, men jeg kan jo ikke være bare fornuftig på en søndag.

Problemet er bare at jeg skal jobbe mye med oppgaven neste uke, og da er det lite lurt å lese en serie. Da vil jeg jo bare begynne på neste bok så fort som mulig, og kommer til å ende opp med ikke å gjøre noe annet enn å lese hele uken. Derfor tenkte jeg å finne meg en enkeltstående bok; jeg har jo en del å velge mellom...

Men har dere noen anelse om hvor vanskelig det er å finne noe å lese når man ikke skal lese serie, men VIL lese fantasy? Det er jo søren meg helt umulig!

Det eneste jeg har å velge mellom er bøker som er den første boken i sine respektive serier, men der jeg ikke har kjøpt resten av serien fordi... ja, fordi jeg ikke likte dem noe særlig. I tillegg er de ganske tunge og/eller deprimerende, og det er i hvert fall ikke det jeg trenger nå.

De enkeltstående bøkene jeg har, har jeg enten nettopp lest (leste vanvittig mye mens jeg var syk før påske, samt i påsken), har lest utrolig mange ganger og er litt lei, eller så er de altfor store til at jeg vil begynne på dem nå. Jeg har egentlig lyst til å lese The Name of the Wind igjen, men den er svær. (Fant forresten ut at omslaget til den franske utgaven kan kjøpes på nettet - utrolig fint bilde som jeg definitivt skal ha)

Hva er da igjen? Serier, serier og atter serier. De fleste av dem igjen har jeg lest så mange ganger at jeg er lei av dem. Den eneste serien jeg virkelig har lyst til å lese nå, kanskje med unntak av Twilight, er Jacqueline Careys bøker. Men det er de siste bøkene jeg bør lese nå. Begynner jeg på én av dem klarer jeg ikke gjøre noe annet før jeg har lest alle - det har jeg nemlig prøvd før. De er fullstendig vanedannende.

Jeg tror egentlig jeg kan konkludere med at jeg har dritlyst på nye bøker, noe jeg ikke kan kjøpe før om minst en måned, og at jeg kanskje skal finne meg noe annet å gjøre. Det blir vel enda en dag på nettet tenker jeg...

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.