Hjelpe meg...!

fredag 16. april 2010

Adobe CS5 kommer snart. Jeg som syntes CS4 nettopp var kommet, og at CS3 fortsatt var ny... For hver gang blir de enda mer fristende, og hver eneste gang blir jeg sur fordi jeg ikke er i nærheten av å ha råd til å kjøpe. Ikke bare vil jeg gjerne ha Photoshop i CS4-serien, men jeg skulle jo så gjerne hatt Illustrator, InDesign, Flash Professional, Dreamweaver, Design Premium...

Ja, jeg vet at det er måter å få tak i dem gratis på - jeg har jo tross alt brukt Photoshop en del. MEN: Når det gjelder programmer jeg faktisk bruker så innmari mye (annet enn nå i innspurten til oppgaven) vil jeg helst kunne ha god samvittighet og vite at jeg har skaffet meg dem på lovlig vis. Ja visst er Photoshop, spesielt hvis du skal ha en bundle med andre program, helt vanvittig dyrt, men likevel - det er jo så utrolig mye du kan gjøre med det.

Jeg kommer seriøst ikke til å gjøre noe annet enn å jobbe når jeg er ferdig med oppgaven. Jo mer jeg jobber, jo mer penger får jeg, og jo fortere kan jeg kjøpe Photoshop. Og siste versjon av Painter. Og Illustrator. Og Dreamweaver. Og Photomatix (OK, det er bare ca 500 kr, men likevel).

Det er tross alt verdt å bruke en del penger på noe man kan prestere å bruke så mange timer på, er det ikke?

Det er merkelig egentlig. Før gruet jeg meg egentlig til jeg skulle ut i arbeidslivet og skulle ønske at jeg kunne fortsette å være student resten av livet. Nå er det ingenting jeg gleder meg mer til enn å bli ferdig med studiene og begynne å arbeide. OK, det er mest på grunn av pengene, men det skal bli fint å ha litt mer enn 0-500 kr til overs etter å ha trukket fra regninger og mat...

Jeg har en utrolig lang liste med ting jeg vil kjøpe når jeg får spart opp litt penger. Jeg sier til meg selv at jeg ikke skal kjøpe noe før jeg har fått litt penger over på sparekontoen, i tilfelle noe skjer, men jeg vet at det ikke er sikkert jeg klarer å overholde det. Spesielt når det gjelder datautstyr eller dataprogram, spesielt grafikkprogram, er viljestyrken min utrolig svak, men jeg innser nå at det også gjelder fotoutstyr og bøker. Samtidig er jeg utrolig lei av å måtte låne penger av eldstebroren min hver gang depositum skal betales eller jeg ikke klarer å få ting til å gå rundt.

For eksempel er den stasjonære PCen min begynt å bli litt gammel. Den fungerer bra ennå, litt treg på daglig bruk, men fremdeles konge på bildebehandling og spill, som er det jeg har bygget den for. Jeg har en bærbar PC også, men den er langt fra sterk nok til det. Den takler fotoredigering, men det går rett og slett ikke å tegne store bilder på den. Min stasjonære PC klarer mer enn tre ganger så store bilder som den bærbare uten å henge noe særlig. Jeg har regnet på det, og prisdifferansen mellom de to er 3000 kr. Det er MER enn verdt det!

Jeg skal ikke kjøpe ny PC før jeg vet jeg har råd til å kjøpe akkurat de delene jeg vil ha. Jeg skal ta meg tid til å finne ut hva jeg må ha for å få den akkurat slik jeg vil ha den, og jeg skal være forsiktig med hva jeg installerer på den. Jeg skal ha widescreen-monitor, en rå prosessor og rikelig med både plass og minne, samt det beste grafikkortet jeg har hatt noensinne.

Men det jeg skal prioritere aller først, er å kjøpe meg en sykkel. Den jeg hadde før ble fullstendig ødelagt - jeg trodde først at den var stjålet, men fant den etter et halvt år under en trapp. Det var ikke vits i å prøve å reparere den engang. Jeg har virkelig savnet å sykle, det er en av de få treningsformene jeg liker.

Nei, nå har jeg skrevet utrolig mye i et innlegg som egentlig var ment å bare være et "hjelp, CS5 kommer"-innlegg, og ikke inneholde så mye mer enn det. Men jeg har jo aldri vært i stand til å fatte meg i korthet...

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.