En helt ny verden

søndag 13. juni 2010

Det har blitt lite søvn de siste dagene. Natt til fredag satt jeg oppe altfor lenge og avinstallerte spill fra den gamle datamaskinen min, som skal bli skrive-PC og tømt for de aller fleste distraksjonene. Natt til lørdag hadde jeg fått den nye datamaskinen min, og satt oppe og kopierte filer fra den gamle til den eksterne harddisken (som også er ny). Natt til i dag satt jeg og kopierte de samme filene over til den nye datamaskinen. (Vet jeg kunne ha koblet dem sammen og kopiert fortere) Siden jeg har vært på jobb har jeg jo ikke kunnet gjøre dette på dagtid.

I kveld eller morgen tidlig skal jeg sortere de siste mappene jeg har overført, og slette det jeg ikke trenger lenger. Ny datamaskin er jo en ypperlig unnskyldning til å bruke tid på å sortere og planlegge og finne ut hvordan ting skal være.

Så det sier seg selv at jeg ikke har fått prøvd den så mye ennå. Jeg har ikke installert noen spill, for eksempel, eller grafikkprogram. Men jeg har fått prøvd noen ting, og det jeg har prøvd, liker jeg. Veldig godt.

For det første: Monitoren. Widescreen og HD. Jeg hadde ikke trodd den skulle være SÅ bra, men den er faktisk helt fantastisk. Bildet er sylskarpt, og når Windows starter opp er det vanskelig å tro at dette faktisk er en PC-skjerm. Mye har hendt siden sist jeg kjøpte, det er sikkert! I tillegg er det jo plass til mye mer på skjermen, så det er mye enklere å multitaske.

En annen ting jeg elsker er multikortleseren. Nå er det slutt på å måtte finne kamerakabelen og koble til hver gang jeg skal overføre bilder; det er bare å ta ut kortet, sette det i maskinen og overføre. Jeg har fremdeles ikke helt bestemt meg for om jeg skal installere Canon-programvaren eller ikke, men det er i hvert fall greit å ha et valg.

Selve kabinettet er noe som ikke har vært noe jeg har tenkt mye gjennom. Et kabinett er jo bare der. Men dette kabinettet er faktisk genialt. Det har bærehåndtak på toppen, power-knapp og USB-porter på toppen, det er gjennomsiktig på siden så man faktisk kan se inn uten å åpne hele greia, har kraftige vifter og røde LED. Og så har det så mange USB-porter, både foran og bak!

Når det gjelder selve kapasiteten til datamaskinen har jeg ikke brukt den nok til å gjøre meg opp en mening. Ikke har jeg kjørt 3Dmark ennå (som måler ytelse på forskjellige måter) eller prøvd noen spill. Men da jeg skulle installere Firefox, brukte den følgende tid etter at det var lastet ned og pakket ut: 1 sekund. Nå er ikke Firefox det største programmet å installere, men likevel.

Ellers er det fryktelig uvant å bruke Windows 7. Mye er likt Vista, men jeg hadde litt problemer med å venne meg til... er det verktøylinjen det heter på norsk? I hvert fall. Den kan visstnok stilles inn til å fungere slik som i Vista og XP, men nå som jeg har vent meg litt til den, liker jeg den. Det er vanskeligere å forklare hva forskjellen er enn å bruke den, for å si det sånn. Ellers har jeg ikke merket så mye som er forskjellig ennå. Det er jo Libraries, for eksempel, som jeg ikke helt vet om jeg liker eller ikke. Og så er det Windows Media Player - jeg har hatt en tidligere versjon på den gamle PCen, fordi jeg rett og slett ikke liker de nyere, men nå er jeg jo bare nødt til å bruke den siste versjonen. Motviljen har sluppet taket litt, men ikke mye.

I tillegg til selve maskinen var det deilig å faktisk slippe å montere den eller installere driverne. Jeg liker å bygge PC, det er ikke det, men jeg hadde ikke orket det akkurat nå. Det er enkelte fordeler med å begynne å bruke den med det samme.

Jeg fikk forresten også med et spill til PCen. Man kunne få med Assassin's Creed, men jeg hadde valgt det bort - og så fikk jeg det likevel. Uten å ha betalt for det, og uten at det er listet på pakkseddelen. Jaja, jeg skal ikke klage, jeg :D Jeg har hørt mye om spillet, og nå får jeg endelig prøvd det.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.