Bokferie

torsdag 15. juli 2010

Da var ferien min over for i sommer, og jeg sitter på jobb, med fornyet energi og tiltakslyst. Faktisk! Jeg har hatt en travel, men fantastisk ferie som har vært akkurat passe lang. Jeg har rukket å få med meg både Øst- og Sørlandet, Sørlandssenteret, Dyreparken i Kristiansand (vi så ELLEVE ulver!), Kristiansand by, en nostalgitur innom Universitetet i Agder hvor jeg studerte engelsk, Vikingmarked på Bronseplassen i Høvåg og ørten turer.

Ikke minst har jeg lest veldig, veldig mye. Mamma lånte meg nesten alle bøkene til Camilla Läckberg, som er en svensk krimforfatter. Jeg har antageligvis nevnt det i et tidligere innlegg. Jeg satt med nesen ned i de bøkene hvert ledige øyeblikk, og storkoste meg. Jeg har sjelden vært så glad for å ta feil (jeg trodde jo ikke de var noe bra).

Ellers holder jeg på å lese Harry Potter-serien om igjen. Jeg bare måtte! Nå skal jeg til å begynne på Prisoner of Azkaban, som var en av yndlingsbøkene mine i serien (nå vet jeg ikke hvilken jeg liker best). Jeg gleder meg til jeg kommer til den siste boken, som jeg ikke har lest så veldig mange ganger, ikke i forhold til de andre i hvert fall.

Jeg skal også til å begynne på boken Left Hand of God av Paul Hoffman. Damen i bokhandelen var veldig begeistret for den (og den har til og med blitt oversatt til norsk), så det skal bli spennende å se hvordan den er. Det skal også bli interessant å se om man finner ut hvorfor den heter Left Hand of God i stedet for Right Hand of God, som Å. påpekte i går.

Ellers har jeg lest Percy Jackson and the Lightning Thief, siden jeg likte filmen så godt. Jeg må bare si: Herlighet så forskjellig boken og filmen var! Hovedtrekkene til personene (bortsett fra alderen) var for så vidt den samme, og selve settingen også, men resten var vilt forskjellig. Jeg kunne ha skrevet side opp og side ned om antagonistene i forhold til i boken (hvor ble for eksempel Ares av?), men det ville ha røpet for mye av handlingen for de som ikke har lest boken. Men motivasjonen til de enkelte er jo helt annerledes, for å nevne noe.

Og kartet. Hva er egentlig greia med det kartet som viste hvor de skulle gå? Det finnes jo ikke i boken, og de er jo ikke engang på de samme stedene. Hva med questet hans? Hvorfor ble det plutselig til at ingen av gudene kunne få barn når det faktisk bare gjaldt "The Big Three"? Hvorfor går de i klær fra oldtidens Hellas når de holder Counsil, når det tydelig står i boken at de i den samme settingen går i moderne klær? Hvorfor ble hele greia med de flyvende skoene forandret, og hvorfor beholdt Percy dem plutselig selv? Nei, det er en temmelig lang liste, og jeg har ikke skrevet halvparten engang.

Misforstå meg rett, både boken og filmen er veldig bra på hver sin måte. Men hvis du forventer at det skal være samme historie, blir du skuffet. Hvis man derimot innbiller seg selv at det ikke er samme greia i det hele tatt, går det overraskende fint, og det er særdeles underholdende.

Ellers har jeg ikke lest noen nye bøker, såvidt jeg husker. Jeg skal til å begynne på Naamah's Kiss av Jacqueline Carey, noe jeg gleder meg til. Men jeg må vente til jeg har tid til ikke å gjøre noe annet enn å lese i noen dager, for sist jeg leste noen av hennes bøker klarte jeg knapt å rive meg løs for å spise og sove. Sistnevnte ble det forøvrig veldig lite av.

Nei, nå får jeg ta og jobbe litt, selv om det ikke er så mye å gjøre.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.