8 dager igjen

søndag 24. oktober 2010

Nå er det snart bare en uke igjen til NaNoWriMo, og "hjelp, jeg mangler et plot"-panikken har begynt å ta meg. Jeg prøver å la være å tenke på at jeg faktisk mangler to plot, ettersom jeg skal skrive både NaNo-romanen og en annen i løpet av November. Ikke at jeg er så voldsomt avhengig av et plot sånn sett, det er ganske gøy å bare skrive og se hvor man havner hen, men i år har jeg lyst å ha litt kontroll over greiene. Litt kvalitetskontroll, for å si det slik.

Jeg er imidlertid ikke helt uten noe å begynne med. Jeg har settingen og en generell idé om hva som skal foregå for begge deler, så får vi se om jeg får noe fornuftig ut av det. Fordelen er at jeg liker det jeg har så langt, i motsetning til i fjor (idéen virket god natt til 1. november, da jeg laget hele plottet, men ble progressivt dårligere jo lenger ut i skrivingen jeg kom). I den første historien leker jeg med tanken om å ha to hovedpersoner, og skifte synsvinkel mellom dem. Muligens blir den enes fortelling fortalt i 1. person, den andre i 3. person. Det kan bli en utfordring å få det til å bli forståelige skiller mellom de to, men det er det som føles mest riktig. Det er den andre hovedpersonen som jeg egentlig har skullet skrive om hele tiden.

Tror det må litt tenking til.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.