Godt nyttår!

fredag 31. desember 2010

Nå er det en uke siden jeg egentlig hadde tenkt å skrive et innlegg, men julen har vært kaotisk, så det ble ingenting av det før nå. Det har vært en jul som både har vært veldig, veldig fin, og veldig ufin. Mer om det.

Hunder
Etter et og et halvt år uten hund fikk vi noen dager før jul beskjed om at min bror T. og den lille familien hans (Em og En) skulle få seg hund. Det ble noe frem og tilbake, men de endte med Cirka, en nydelig schäfertispe fra FOD (Foreningen for omplassering av dyr) - mulig det fortsatt ligger bilde ute der. Hun drar som en hest på tur og er også litt vel ivrig etter å løpe etter biler, men innendørs er hun en helt fantastisk hund. Radmager, pga at hun ikke ville spise på kennel, men vi har gjort vårt beste for å fete henne opp igjen. Hun er kanskje en av de snilleste hundene jeg har møtt, og det sier ikke lite. Men det må hun også være når hun skal være i en familie med en ettåring.
Som ventet ble mamma og pappa litt bløthjertet, og T. tipset dem om en golden retriever som de hadde vurdert, men ikke hentet på grunn av avstanden. Han kom hjem til oss andre juledag, tror jeg? Han er tre år gammel og helt nydelig, men gikk dessverre overhodet ikke overens med Cirka, som ble veldig beskyttende. Vi hadde heldigvis trappegrind, så Cirka og Balder bodde i hver sin etasje.
Dessverre viste han seg å knurre til oss og ha et vanskeligere gemytt enn det han hadde hjemme hos sin opprinnelige familie, blant annet, og i en familie som har en ettåring på besøk ofte og som er på camping mange ganger for året, er ikke det mulig. Så i går var jeg og pappa på Voss og leverte ham tilbake. Jeg håper virkelig alt ordner seg til det beste for ham. Vi falt helt pladask for ham her, men går det ikke så går det ikke. Vi kan ikke ha en hund vi ikke stoler på.
Lyspunktet i det hele er at mamma har bestilt en goldenvalp hos en oppdretter vi kjenner. Valpene kommer i mai, og dermed har mamma ferie når valpen blir levert. Denne oppdretteren er den samme som vi overtok vår forrige hund fra, og det gikk jo over all forventning. Vi gleder oss :)
Uansett har det vært utrolig herlig å ha hund i huset igjen - jeg har kun opplevd èn eneste jul uten hund, og det var i fjor. Ting er som det skal være med en firbeint som tasser rundt.

Sykdom
Det begynte med at Em og En hadde vært syke før de kom, med spysyken. De ble friske fra den samme dag som de kom hit, men da fikk En influensa eller noe sånt. Stakkars jente! Hun hadde det ikke helt bra. Andre juledag fikk mamma spysyken, og ble sengeliggende. Natt til fjerde juledag (eller natten etter, jeg husker ikke helt) var det min tur, og jeg ble liggende hele natten og kaste opp. Dagen etter ble jeg stort sett liggende i sengen. Dagen etter det fikk jeg endelig i meg noe mer enn et par tørre knekkebrød og kom meg opp av sengen, og så i går var jeg og pappa til Voss. Jeg var for det meste bra da, men merket da vi spiste på kafè at det ikke skal noe særlig til før jeg blir kvalm igjen. Jeg håper det går bra med julematen i dag... Nå er de fleste i familien friske - unntatt meg. Jeg har blitt forkjølet og har vondt i halsen, og tror jeg har hatt en del feber også. Hva blir det neste?

Julaften
Julaften ble jo noe spesiell i år med en syk ettåring der, men det var veldig, veldig koselig. Det var Em og En sin første julaften hos oss, og første gang på mange år at T har feiret med oss. Julematen var som vanlig fantastisk, men jeg tror vi satte ny rekord i antall typer julemat. Vi hadde to typer ribbe, tre typer julepølse (ordentlig vestlandsk julepølse, ikke de bleke greiene man får ellers i landet), røkt og urøkt pinnekjøtt, samt medisterkake til En.
Når det gjelder julegavene er jeg storfornøyd. Jeg fikk som vanlig et puslespill (med ulver på, jeg tror jeg har sett en plakat med det samme motivet i butikken). Det er bare 1500 biter, men utrolig vanskelig. Hele puslespillet er i blåtoner. Hele greia. Ellers fikk jeg nydelige strikketøfler av tante, trådløs mus til laptopen, webcam, pulsklokke, kalender med bilder av En, bok (Dirk Gentlys holistiske detektivbyrå - ikke les den norske oversettelsen, den er så full av skrive- og grammatikkfeil at jeg har hatt lyst til å kaste den i veggen. Nå har jeg gitt opp og kjøper den engelske originalversjonen i stedet for), penger til DVD, billett og verdensatlas. Noe av dette er bursdagsgaver, men med bursdag rett før jul går det liksom litt over i hverandre.

Bøker
Siden jeg har vært syk har jeg fått lest veldig mye. Alle jeg så langt har lest ferdig har vært veldig bra. Angie Sages Syren (femte bok i Septimus Heap-serien) var overhodet ikke skuffende, og hadde alle ingrediensene jeg har elsket i de andre bøkene i serien. Den er på over 600 sider, men du verden så fort jeg kom gjennom den... Ellers har jeg lest "Retribution Falls" av Chris Wooding, og "The Adamantine Palace" og "The Thief-Taker's Apprentice" av Stephen Deas, samt en bok til som jeg ikke helt husker akkurat nå. Alle var overraskende bra, og jeg kommer til å skrive en anmeldelse senere.

Nå er det ned til puslespillet mitt igjen :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.