Back in business

torsdag 6. januar 2011

I morgen drar jeg tilbake til Bergen. Det blir deilig, og jeg gleder meg til å komme tilbake til hverdagen. Det har vært herlig å være hjemme, men jeg merker jeg har vært her en stund nå, og jeg har vært ganske rastløs de siste dagene.

Pappa skal kjøre meg tilbake, noe som er bra, for jeg vet ikke hvordan jeg skulle fått med meg alt på bussen. Blant annet har jeg hatt et dypdykk i kottet mitt hjemme og funnet en mengde skatter jeg vil ta med tilbake. Blant annet et treskrin, mitt gamle smykkeskrin med innhold, og en hel haug gamle og til dels klisjefylte (akk, kjære laptop, hvorfor får jeg ikke skrive akuttegn lenger? Hva er i veien med deg?) plakater og så videre. Imidlertid var jeg hard med meg selv og lot hobbykassen stå igjen. Jeg har ikke tid til slike hobbyer midt blant alle de andre.

Ellers holder jeg på å revidere plottet til min siste historie. Jeg har snublet over PlotWriMo, og selv om jeg ikke følger den slavisk tidsmessig (den er egentlig i desember) har den gjort underverker for progresjonen og sammenhengen i hele historien. Takk og lov for at den begynner med avslutningen, sier jeg bare, for den suger. Det er ikke bare noe jeg sier for å rakke ned på min egen historie, men den gjør virkelig det. Avslutningen skal egentlig være det beste ved historien, der alle tråder samles og alt blir avrundet på en god måte - men vanligvis bærer den preg av at man er lei innen man kommer til slutten. Det hjelper ikke at jeg bare fulgte den første ideen jeg fikk når jeg plottet historien. Men men. (Før noen kommer med pekefingeren vil jeg også påpeke at jeg har vært flink og jobbet med oppgaven de siste dagene også, så ingenting har blitt forsømt.) Heldigvis er det arbeid som er gøy.

Bokmessig holder jeg for øyeblikket på med å lese "Stormcaller" av Tom Lloyd, som jeg fikk av Å. til bursdagen. Den føles ganske annerledes enn mye annen fantasy jeg har lest, men jeg liker den. Det er tydelig at forfatteren har brukt mye tid på å skape en autentisk verden med særpreg, og gjort seg flid med å unngå å falle i den fellen at alle er enten gode eller onde. Det er også tydelig at den er skrevet først og fremst til et mannlig publikum med sine detaljerte og langvarige slagscener, men for første gang har jeg senket tempoet og lest disse scenene ordentlig, og dette kan han skrive. Jeg er ca. halvveis nå, og simpelthen gleder meg til resten.

Jeg tror det var det for i dag. Når jeg er vel tilbake i Bergen i morgen kommer det kanskje en bokanmeldelse av noen av de andre bøkene jeg har lest i julen. Faktisk, hvis jeg ser bort fra den boken som ble delvis ødelagt av en dårlig oversettelse, har jeg bare lest bra bøker i julen. De har vært vilt forskjellige, men bra. For å si det slik, heretter skal jeg følge nøye med på hva Stephen Deas og Chris Wooding gir ut. Jeg oppdaget til min store glede at førstnevnte har en bok som kommer denne våren (i tillegg til at jeg ikke har kjøpt "King of the Crags" ennå), samt en annen i hans andre serie som kommer til sommeren. Sistnevnte har gitt ut mange bøker, blant annet oppfølgeren til den jeg har lest. Norli, here I come...

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.