Goodreads leseutfordring

søndag 21. august 2011

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det, i hvert fall ikke på lenge ennå, men jeg er faktisk i rute med Goodreads sin leseutfordring. Mitt mål er 100 bøker (jepp, 2-3 bøker i uken, minimum) og frem til for noen uker siden var jeg 15 bøker på etterskudd. 17. juli leste jeg ferdig Sourcery av Terry Pratchett, og fra og med den dagen har jeg lest 29 bøker. På ganske nøyaktig 5 uker. Det er 5,8 bøker i uken, noe jeg er innmari stolt av, for å være helt ærlig.

Jeg har funnet en del perler - fremfor alt har jeg fått bekreftet at ja, Butcher er et geni, og ja, Pinnes anbefalinger er verdt å høre på. Hun anbefalte meg Soulless av Gail Carriger, som jeg elsket, 1984 av George Orwell, som jeg også elsket, noe som faktisk var litt overraskende. The Book Thief var fantastisk, og jeg har funnet to nye (delvis) fantasyserier som jeg skal følge med på. Den ene er Demon Cycle av Peter V. Brett, den andre er The Memory of Flames av Stephen Deas, som jeg ikke likte frem til bok tre, da jeg plutselig begynte å elske hele serien. For ikke å nevne at jeg digget Among Thieves av Douglas Hulick - en bok jeg trodde bare var en Scott Lynch-etterligning men som var helt genial.

Jeg har også funnet en del jeg ikke liker. Jeg har funnet ut at det går an å elske og hate en bok samtidig, som The Hundred Thousand Kingdoms av N.K. Jemisin. Jeg har funnet ut at jeg ikke liker kinesisk krim (eller krim som prøver å rettferdiggjøre at det er krim ved å trekke inn ørten referanser til gammel litteratur, historie, kultur og ikke minst til hvor fantastisk litteratur er. Jeg vet. Det er derfor jeg leser.), at jeg ikke burde ha gitt en bok om vikinger skrevet av en utlending en sjanse (det var grundig research, men... ikke helt. Og ikke helt engasjerende nok), og at jeg aldri mer skal lese science fiction av Elizabeth Moon (men jeg elsker riktignok fantasybøkene hennes, interessant nok).

Alt i alt har det vært noen spennende uker, bokmessig, og jeg har lest mange flere nye bøker enn jeg ellers ville gjort. Jeg er vanligvis en som elsker å lese bøker om igjen (og om igjen, og om igjen, og om igjen...). Nå er det bokkjøpestopp til jeg har lest ut de jeg har, i tillegg til at jeg har en laaaang liste med bøker jeg skal blogge om. Det blir en fin blanding av bøker jeg elsket og bøker jeg hatet, tror jeg. Det er tross alt veldig gøy å skrive om bøker jeg har hatt lyst til å kaste i veggen ;)

6 kommentarer:

labben sa...

Jeg er imponert. 29 bøker på fem uker er ikke verst =)

Gleder meg til å lese omtaler av The Book Thief, 1984 og alt du har lest av Pratchett. Jeg ligger sånn ca like godt an som deg på 100-bøker utfordringen. I fjor klarte jeg kun 92 - kjipt å komme så nært uten å få det til. I år skal jeg klare over 100, men jeg bør nok ligge litt foran skjema de neste månedene, for november og desember er alltid veldig travle måneder.

Jeg har forresten kjøpt bok fire av Butcher. Må nesten prøve!

Unknown sa...

Nei, det ble veldig mange flere enn jeg hadde trodd :)

Åh, det er nesten verre å komme så nær som 92 enn å være langt unna. Jeg har planer om å prøve å skaffe meg et forsprang jeg også. Jeg har ikke eksamener lenger, men det blir generelt mindre boklesing de månedene uansett, med julehandel og jobbing og det ene med det andre. For ikke å snakke om at jeg skal være med på NaNoWriMo igjen i november - jeg regner med at det blir minimalt med lesing da.

Er veldig spent på hva du kommer til å synes om Butcher!

Elida sa...

Eg har mål om 150 så eg må henga i dei neste månadane, men har mange ulike prosjekt på gang. Gleder meg til omtalene dine av den milelange lista eg kan tenke meg du har:-)

Unknown sa...

Haha, milelang er ganske treffende. Blir nok en del omtaler fremover ja :)

Cicilie sa...

Skjønner ikke hvordan du klarer det. Problemet mitt er at jeg ofte leser de bøkene med tusen pluss sider, og det tar gjerne ett par dager å komme igjennom en, hvis jeg ikke gjør noe annet. Og da trenger jeg pause når jeg er ferdig, he he. All respekt altså!! Og du kommer til å klare målet med god margin! :)

Spalven sa...

Muahaha, jeg ruler!

Full respekt for den leseutfordringen. Selv tenker jeg å kopiere deg neste år, bare halvparten så ambisiøst (dvs. 50 bøker på ett år, ikke 100).

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.