George Orwell: 1984

fredag 18. november 2011

1984'It was a bright cold day in april, and the clocks were striking thirteen.'

Winston Smith works for the Ministry of truth in London, chief city of Airstrip One. Big Brother stares out from every poster, the Thought Police uncover every act of betrayal.
When Winston finds love with Julia, he discovers that life does not have to be dull and deadening, and awakens to new possibilities. Despite the police helicopters that hover and circle overhead, Winston and Julia begin to question the Party; they are drawn towards conspiracy. Yet Big Brother will not tolerate dissent.

Ninteen Eighty-Four is George Orwell's terrifying vision of a totalitarian future in which everything and everyone is slave to a tyrannical regime.


Hva skriver man om en bok det er skrevet så mye om? Jeg ble veldig positivt overrasket i hvert fall. Jeg liker vanligvis bøkene mine litt mindre dystopiske, men jeg klarte ikke å la være å bli revet med. Det var så levende og treffende beskrevet at jeg elsket den. Grusom på sin måte, men den fortjener all skrytet den har fått. En goodreads-anmelder beskrev den som "haunting," og jeg tror det er treffende.


Hva hvis? Hva hvis en del av det som skjer nå er et steg mot en slik fremtid? Det er ikke så uaktuelt heller. Vi vet jo allerede at nyheter i store deler av verden er nøye redigert før de kan publiseres. Vi vet at det sannsynligvis foregår mer overvåkning enn det offisielt gjør, og at man stadig vil ha mer. Problemstillingen i boken er aktuell overalt og når som helst, synes jeg, noe som gjør den like aktuell nå. 


Ikke noen lett eller koselig lesning, men anbefales på det sterkeste likevel. Det er liksom en bok man bør ha lest, selv om den også er veldig bra skrevet. Det tok litt tid før jeg kom ordentlig inn i skrivestilen, men hadde overhodet ikke ventet at den skulle være så vanskelig å legge fra seg.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.