Topp ti bøker å lese på én dag

tirsdag 3. april 2012

The Broke and the Bookish har hver uke en topp ti-liste om tema som har med bøker å gjøre. Denne ukens liste finner du her. Temaet for denne uken er Topp ti bøker å lese på én dag, noe som passer meg veldig fint. Her er mine bøker, hvilke er dine?

1. Soulless (Parasol Protectorate, #1)Gail Carriger: Soulless (og samtlige andre i serien Parasol Protectorate). Fantastisk mannerpunk fra Viktoriatiden, med parasoller, vampyrer, varulver og oppfinnere. Og te. Selvsagt.

2.The Invention of Hugo Cabret Hugo Selznick: The Invention of Hugo Cabret. Nydelig bok med nydelige bilder som du kan lese i én omgang. Den har nå også blitt filmatisert.

3. Kraken China Miéville: Kraken. Miéville kaller det han skriver for weird fiction, og her sitter jeg og prøver å komme på en god måte å beskrive det på, for så å ende på det han selv sier. Det er weird og merkelig, men det er også veldig altoppslukende. Jeg kunne ikke gå noen steder, selv ikke på skrivetreff, uten å ha denne med.

4. The City & The City China Miéville: The City & The City. Når vi først snakker om Miéville må jeg ha med denne også, spesielt siden det er påske. The City & The City begynner som en veldig typisk krimbok. Det har skjedd et mord, og etterforskeren kommer til stedet for å etterforske. Men det blir snart klart at dette ikke er et vanlig mord, etterforskeren er ingen vanlig etterforsker og ikke minst er byen ikke en vanlig by. Ikke direkte fantasy, ikke direkte krim, men uhyre vanskelig å legge fra seg når du først har begynt. 

5. The Affinity Bridge George Mann: The Affinity Bridge. Hva er vel bedre enn luftskip, Viktoriatiden, en detektiv-gentlemann, en assistent med bein i nesa, familiehemmeligheter og hemmelige agenter? Dette er Manns første bok, og det merkes, men jeg hadde likevel store vanskeligheter med å rive meg løs.

6. Dødslekene (The Hunger Games #1) Suzanne Collins: Dødslekene. Egentlig burde dette komme under "trilogier som kan leses på én dag," for det var virkelig så altoppslukende. Anbefaler også å se første filmen, som går på kino nå.

7. Ghost Story (The Dresden Files, #13) Jim Butcher: Ghost Story. Egentlig leste jeg alle bøkene i serien fra og med nr. 6 på en dag hver, men valgte denne fordi den er sist, og fordi den er fantastisk. Om du ikke har lest noe Dresden Files før begynner serien med Storm Front (hvis jeg ikke husker helt feil), men den begynner ikke å bli virkelig bra før sånn ca. bok 4.

8. The Painted Man (Demon Cycle, #1) Peter V. Brett: The Painted Man. I hele den kjente verden klynger menneskene seg sammen innendørs og bak vergende symboler når solen går ned. For når solen går ned kommer demonene frem, og alle kjenner noen som ikke rakk det, eller som ikke var nøye nok med å tegne symbolene. Men én person er møkk lei av å leve i frykt for natten. Egentlig litt lang til å leses på én dag, men definitivt verdt det.

9. Echoes of Betrayal (Paladin's Legacy, #3) Elizabeth Moon: Echoes of Betrayal. Echoes er bok tre i Paladin's Legacy, serien som bygger på The Deed of Paksenarrion, som egentlig må leses først. Echoes var en overraskelse både når det gjelder det ene og det andre, og jeg klarte ikke å legge den fra meg i det hele tatt.

10. Spellwright (Spellwright, #1) Blake Charlton: Spellwright. I en verden der magi er en slags blanding mellom vanlig språk og dataspråk er det ingen god kombinasjon å være magiker og dyslektisk. Nicodemus sin fortelling er både fascinerende, original (selv om den, når du leser bakpå, høres ut som noe du har hørt før) og veldig underholdende. 

Legg gjerne igjen en kommentar med din liste1

3 kommentarer:

Anonym sa...

Her var det mange gode bøker. Jeg liker spesielt godt Hugo Cabret og Dødslekene.
Ha en riktig fin påskeuke! Klem!

Unknown sa...

God påske til deg også!

astridterese sa...

SV: Nå er jeg ferdig med The last Wish og synes den var kjempgod :-) Jeg er veldig glad for å bli tipset om den!

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.