Årsoppsummering 2012

mandag 31. desember 2012


Da er det nyttårsaften, og som mange andre bokbloggere har jeg laget en leseoppsummering for året som har gått. Jeg er selvsagt ikke i nærheten av antallet jeg oppnådde i fjor, men samtidig føler jeg at jeg har nådd målene mine bra. Året har vært en øvelse i å begrense forventningene og ikke minst presset jeg legger på meg selv, og jeg er fornøyd. Jeg kunne ha vært flinkere, men det kan man alltid.

Jeg har ikke hatt noen plan for lesingen i år, og har fulgt innfallsmetoden, dagsformen og «nå har boken vært i bokhyllen i en evighet, nå MÅ jeg lese den snart». Jeg har knapt lest i høst i det hele tatt, så det har vært lange, lesefrie perioder. Samtidig har jeg jo hatt flere sykehusopphold og sykeperioder, så det har vært noen skippertak også.

Antall bøker lest: 48, altså 4 per måned

20 av disse er skrevet av kvinnelige forfattere, resten av mannlige. Jeg tror det er så nær likt som jeg kan komme, sjangeren min tatt i betraktning. Det har ikke vært noe jeg har vært bevisst på, men det er jo litt fint allikevel.

Sjangre:
Krim: 1 (teller ikke fantasy med tydelige krimelementer)
Generell roman: 1
Faglitteratur: 2 (skulle gjerne ha lest mer)
Speculative fiction (fantasy/horror/science fiction/alternate history etc): 44
Hvorav:
  • Klassikere: 2 (1 horror, 1 eventyrsamling)
  • Barnebøker: 4
  • YA: 4
  • Alternate history: 8 (hvorav 3 steampunk)
  • Urban fantasy: 11
  • Ukategoriserbar: 1
  • Fantasy: 14

Årets skuffelser:


  • H.P. Lovecraft: The Whisperer in Darkness (det eneste skremmende ved den var hvor kjedelig den var)
  • Elizabeth George: Edge of Nowhere
  • Pierre Pevel: The Dragon Arcana (lever ikke opp til de foregående bøkene, og plottet henger ikke sammen)
  • Jacqueline Carey: Saints Astray (elsker mange andre av bøkene hennes, men dette var... stillestående. Og hvor mange ganger er det mulig å ha seg med hverandre i løpet av en bok?)


Årets positive overraskelser:
  • Anne Lyle: Alchemist of Souls
  • Kevin Hearne: Hounded
  • Ben Aaronovitch: Rivers of London (skjønte det var noe ved den når jeg hørte om den overalt, men likevel)
  • Naomi Novik: His Majesty’s Dragon
  • Patricia C. Wrede: Enchanted Forest Chronicles
  • Max Brooks: World War Z
  • Chris Wooding: The Braided Path
  • Kathryn Stockett: The Help
  • Lynn Flewelling: Luck in the Shadows
  • Brent Weeks: Beyond the Shadows (virkelig en sterk avslutning av trilogien)

Årets "ikke noen overraskelse at de er bra, men må nevnes"-bøker:
  • Jim Butcher: Cold Days
  • Naomi Novik: Throne of Jade
  • Gail Carriger: Timeless
  • Adrian Tchaikovsky: Heirs of the Blade
  • Elizabeth Moon: Echoes of Betrayal (snart er det vel ikke mulig å bli bedre?)
  • Patrick Rothfuss: Wise Man's Fear


Nyoppdagede forfattere: Philippa Ballantine/Tee Morris, Dustin Thomason, Brent Weeks, Ben Aaronovitch, Anne Lyle, Holly Black, Kevin Hearne, Max Brooks, Naomi Novik, Patricia C. Wrede, Sarah Rees Brennan, Rob Thurman, Kathryn Stockett, Deborah Harkness, Russel Kirkpatrick.
Årets favorittbok: Tror det må være Rivers of London. Min nye «comfort read»!

Men det er ikke bare lesing jeg driver med, og jeg ville oppsummere skrivingen litt også:

-          Fullført 2 førsteutkast (Camp NaNo og NaNoWriMo fra 2011)
-          Skrevet ¾ av førsteutkastet til Apprentice Sorcerers under NaNo 2012
-          Revidert plottet til Rogue Sorcerers og delvis Camp NaNo-fortellingen
-          Lekt kartograf over verdenen min
-          Fullført NaNo FØR TIDEN i en måned det virket ganske umulig
-          Laget oversikt over fortellinger «på vent»
-          Fullført begge skriveutfordringene jeg har begynt på

Skrivingen har også vært veldig skippertakpreget i år. Jeg har fått gjort mye, og er ganske fornøyd med det jeg har gjort, men skulle gjerne ha skrevet jevnere. Men jeg er ganske fornøyd likevel.

LESE- OG SKRIVEMÅL
Tradisjonen tro setter jeg også noen lese- og skrivemål i samme slengen. Det er ikke så mange, men jeg har heller ikke tenkt å ha noen dårlig samvittighet om jeg bryter dem. Lesingen er viktig for meg, men det finnes viktigere mål.

LESEMÅL 2013
  • Lese minst 36 bøker, dvs tre per måned
  • Av disse skal minst 5 være faglitteratur (har allerede nok i bokhylla)
  • Minst 2 skal være klassikere
  • Minst 10 skal leses fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg føler jeg bør
  • November skal være fri for lesekrav, siden det er så mange andre krav denne måneden.
SKRIVEMÅL 2013
  •  Fullføre andreutkastet til Rogue Sorcerers
  • Fullføre førsteutkastet til Apprentice Sorerers
  • Camp NaNoWriMo
  • NaNoWriMo
  • Skrive noe hver uke. Det trenger verken være mye eller daglig, men et eller annet i løpet av hver uke burde gå an. Å skrive daglig hadde jo vært det aller beste, men jeg tror ikke det er mulig å få til uten å forgå av stress, så det er ikke aktuelt.

Det var mine mål for 2013. Tiden vil vise om jeg klarer alle, spesielt skrivemålene, men det er jo ikke noe spennende hvis man vet hvordan det går. Jeg er mest spent på skrivemålene - etter november har det vært vanskelig å motivere seg til noe som helst skriverelatert, bare fordi det var så himla MYE den måneden. Men det blir akkurat like mye neste år, så jeg bør vel bli vant til det. Men nå begynner jeg å kjenne skrivekløa komme tilbake, så jeg er optimistisk!

Hva er dine mål for 2013?
 

7 kommentarer:

Stine sa...

Dette var en veldig fin og komplett liste! Og jeg er veldig enig med deg angående World War Z, det er en bok som sitter klistret i hodet mitt!

Lurer på om jeg kanskje også må lage en liste nå.

Cicilie sa...

Dette var en veldig fin og gre i oversikt, og nå har jeg lyst å gjøre det samme, he he. Får de får se. Glad at du likte Luck in the Shadows av Lynn Flewelling. Gi meg et ord om du vil låse de neste bøkene i samme serie, for jeg har de alle opp til nummer fire. :)

Både du og Stine ser ut til å like World War Z, så den ligger nå klar til å påbegynnes så snart jeg er ferdig men en annen bok. Og jeg tror nok jeg må lese Rivers of London også. Håper på mer tid til å lese i det nye året jeg! Godt nyttår forresten!!

Anonym sa...

En flott oversikt!
Kevin Hearne: Hounded var også en av mine store oppdagelser dette året. Jeg har nå kommet til Tricked (bok 4). Og Naomi Noik er en forfstter jeg liker veldig godt.

Unknown sa...

Takk! Ja, World War Z var virkelig en overraskelse - jeg var egentlig innstilt på ikke å like den, men der tok jeg feil, gitt.

Unknown sa...

Ja, Luck in the Shadows var virkelig en positiv overraskelse. Satser nok på å kjøpe bøkene først som sist, har en følelse av at de er sånne som jeg kommer til å ville lese om igjen en del.

Ikke så lett å ta seg tid til å lese, i hvert fall når man føler man bør lese mer, men man skal jo ikke slite seg ut på noe som i utgangspunktet skal være gøy heller, da.

John Olav sa...

Noen påstår at man må skrive hver eneste dag. Det er sludder. Man skriver ikke godt på trass. Man skriver godt når eimen av noe virkelig er å ane foran skrivebordet.

Interessant blogg du har. Jeg har tatt meg den store frihet å lenke til denne fra bloggen min. Lykke til med ambisjonene.

Unknown sa...

Takk for det, og takk for kommentar! Forhåpentligvis blir den også litt oftere oppdatert etter hvert.

Jeg blir bare stresset av å måtte skrive hver dag. Jeg elsker å skrive, men føler jeg at jeg MÅ så kommer de mentale bremsene på. Av og til må jeg tvinge meg selv til å sette meg ned og skrive, men da er det mer det at jeg sliter med å komme i gang enn at jeg ikke har noe å skrive, så det blir jo noe annet.

Liker bloggen din også, kommer nok til å ta meg noen turer innom der ;)

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.