Boken på vent: The Daylight War

tirsdag 28. mai 2013

Hver uke har Beathe en utfordring som heter Boken på vent. Den går ut på å skrive om bøker man har lyst til å lese, bøker man har tenkt på å lese en stund, og bøker som samler støv i bokhylla. Jeg har ikke vært med på det før, men siden jeg ikke leser noe særlig for tiden var det rett tema, for å si det sånn!

Boken jeg har valgt er The Daylight War av Peter V. Brett. Bøkene foregår i en verden som minner om middelalderen. Menneskene forskanser seg i hus beskyttet av magiske "wards", i frykt for demonene som kommer ut om natten. Har man ikke fått opp sine "wards" eller sørget for at de er like hele, blir det sannsynligvis det siste man gjør i livet. Men én mann, Arlen Bales, er lei av å gjemme seg i frykt. Noen må gjøre noe, men det er det reneste selvmord å forsøke. (Boken er nummer tre i en serie, så jeg skal ikke skrive mer om handlingen, siden det røper innholdet i førsteboka.)

Boken ble kjøpt så fort den kom ut, da jeg var i London i mars. Jeg bare måtte ha den med en gang, men jeg har jo da som dere skjønner ikke lest den ennå. Tingen er at bok 1 og 2 var så innmari bra - de traff akkurat det jeg liker best i bøker, tror jeg - at jeg ikke kan fatte at denne vil kunne leve opp til forventningene. Jeg har virkelig ikke lyst til å bli skuffet av denne boken! (Nå har jeg sniklest omtaler på Goodreads og har sett at de fleste ikke ble skuffet, men likevel)

Jeg har store planer om å lese den i løpet av sommeren - under en måned til ferien begynner, så da har jeg en del tid. Litt av grunnen til at jeg har utsatt den er nemlig at den er tykk som fy, og når man knapt har tid til å lese i utgangspunktet er ikke det så realistisk. Hvis den er som de to forrige bøkene er det nemlig ikke en bok man leser litt av nå og da, det er en bok man sluker, og ikke klarer å legge fra seg før den er slutt. Dessuten vil jeg at det skal være lystbetont å lese denne. Det finnes en del bøker jeg fint kan lese bare fordi jeg føler jeg bør, men dette er ikke en slik. Denne skal nytes. Håper jeg.




8 kommentarer:

Beathe sa...

Så kjekt å høre fra deg:) Får håpe at lesegleden dukker opp igjen. Denne serien er nok litt utenfor min komfortsone, men jeg må jo innrømme at jeg ble litt nysgjerrig og skal sjekke disse bøkene ut litt nærmere.Stilig cover på den også. Mursteiner er "kvierfullt" å begynne på uansett, kose deg med lesingen når du får tid og anledning til å begynne på den:)

Tone sa...

For meg er bøker som er over 500 sider et ork. Vi hadde en samtale om det her hjemme i går. Og da fikk jeg beskjed at da fikk jeg holde meg unna dem. Men det er jo synd fordi boken kan være god for det. Det er bare det at jeg blir litt lei av å være i en forfatters "landskap" for lenge. Og jeg leser en og en bok; har jeg flere på gang så blir det bare rot. Håper boken du har på vent treffer som 1 og 2 gjorde.

Anonym sa...

Det hørtes ut som virkelig spennende bøker! Jeg har ikke hørt om dem før men av det du forteller høres det virkelig ut som jeg ville like dem! Takk for fint tips!

Unknown sa...

Ja, det har vært litt stille fra min kant de siste månedene...

Satser på det, når ting får roet seg ned litt. Jeg må innrømme at det var coveret på førsteboka som gjorde at jeg i det hele tatt begynte på serien, men tror jeg liker dette enda bedre.

Unknown sa...

Ja, jeg tror faktisk du ville likt dem, ut fra de jeg har sett du har omtalt tidligere i hvert fall :)

Unknown sa...

Ja, det kan være et ork å komme seg gjennom så lange bøker, selv om de er bra. Jeg leser temmelig fort, så lange bøker er ikke egentlig et problem for meg hvis de er fengende - men det er jo litt nedtur hvis de bare er sånn passe bra og man har 500 sider igjen, selvsagt...

Jeg leser også bare en bok om gangen - jeg blir så oppslukt av det jeg leser at det bare blir rot hvis jeg leser flere.

Gråbekka`s Blogger sa...

Dette var nok ikke boken for meg, men jeg likte bokomslaget veldig godt også hørtes den jo spennende ut:)Kos deg med boken!

Unknown sa...

Takk, det skal jeg :) Ikke alt passer alle (heldigvis, får en kanskje si)

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.