Juleferielesing

fredag 20. desember 2013

Nå er det snart jul - jeg skal reise hjem til foreldrene mine i morgen, og blogger egentlig akkurat nå bare for å utsette pakkingen litt til. Jeg har skrevet pakkeliste, da, så det tar ikke så lang tid. Julehandelen er unnagjort; pakkene til familien ligger klar på sengen så jeg ikke kan legge meg før jeg har lagt dem ned i kofferten.

I år som i fjor står bøker på ønskelisten, men i mangel av bøker jeg både ønsker meg og som kan fås tak i på bokhandlene i lille Førde er det vel stort sett bare kokebøker jeg står i fare for å få. Til gjengjeld er det mange av dem i år. Jeg var spesielt glad for å se kokebøker med mat som passer til dem som har litt dårlig økonomi, eller som bor alene.

Jeg er en del av en bokelskende familie, og er det én ting jeg bruker julen på utenom å være sosial, så er det å lese. Det er ikke så farlig om jeg glemmer både klær og sko og toalettsaker, bare jeg har pakket bøker. Til tross for at det finnes en god del hyllemeter bøker hjemme også.

Siden jeg skriver pakkeliste og dermed må finne ut hvilke bøker jeg skal ta med hjem, passer det jo godt å skrive et blogginnlegg om hvilke bøker jeg har tenkt å lese i julen.

1. Rachel Aaron: The Legend of Eli Monpress. Jeg har prøvd å ikke ta med for store bøker, for plassens skyld, men det er liksom noen som omtrent roper på meg fra bokhyllen. Dette er en av dem. Jeg begynte på den for en måneds tid siden, men ble opptatt av å lese ferdig den andre jeg holdt på med. Så langt liker jeg den veldig godt.

2. Håkan Nesser: Det grovmaskede nettet. En venninne av meg digger bøkene hans, og ga meg den første boken i bursdagsgave denne uken. Gleder meg til å lese!

3. Ben Aaronovitch: Broken Homes - bok nummer fire i Rivers of London-serien. Forhåndsbestilte den og greier, men har faktisk ikke våget å begynne å lese før nå. Jeg er litt sånn med bøker jeg har sett så innmari frem til å lese - hva hvis forfatteren plutselig skuffer, etter alle disse forventningene?

4. Scott Lynch: The Republic of Thieves - se over. Altfor høye forventinger over altfor lang tid? Check. Sjelden har jeg ventet så mye på en bok, og sjelden har jeg måttet vente så lenge. 

5. Andrzej Sapkowski: Time of Contempt. Oppfølgeren til Blood of Elves og The Last Wish. ENDELIG.

6. Elizabeth Moon: Limits of Power - enda en bok jeg har ventet og ventet på og som jeg plutselig ikke tør å lese. Forfatteren skuffer meg sjelden (jeg har vært borti dette fenomenet med henne noen ganger, for å si det sånn), men en gang må vel være den første?

I tillegg mener jeg at jeg la igjen noen bøker hjemme for å lese i julen, men søren om jeg husker hvilke det var. Jaja. Jeg får heller oppdatere i morgen. Uansett: etter dette året skal det bli deilig å bare slappe av, ta seg tid til en god bok med god samvittighet og ikke ha noe jeg må gjøre. Lei av å være konstant sliten nå - SKAL bli flinkere til neste år.

Nei, nå er det pakketid.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.