Top Ten Tuesday: Bøker jeg har lest i år + lesemålene fra 2013

tirsdag 31. desember 2013


Topp ti bøker fra 2013


Da er det nyttårsaften, og leseåret 2013 har bare noen timer igjen. Dagens Top Ten Tuesday (fra The Broke and the Bookish) handler om de bøkene man har lest i 2013 som har gjort et spesielt inntrykk på en.

1. Rachel Aaron: The Legend of Eli Monpress (omnibus av The Spirit Thief, The Spirit Rebellion og The Spirit Eater). Det er kanskje ikke den aller beste av bøkene jeg har lest i år, men det er noe forfriskende, originalt og lettbeint men likevel alvorlig ved bøkene som jeg bare elsker. Eli Monpress er en tyv - en mestertyv, hvis du spør ham - og en trollmann. Han har ett mål: Å bli viden kjent som den aller beste tyven i verden. Hva er vel da bedre enn å stjele en konge?

2. Benedict Jacka: Fated. Den første boken i serien om Alex Verus. Alex Verus eier en magibutikk i London og kan se inn i fremtiden - hva resultatene av handlingene hans eller andres vil bli. Det er til tider veldig tydelig at forfatteren har lest og liker Dresden Files, spesielt i denne første boken, men serien står virkelig på egne bein.

3. Paul Cornell: London Falling. Mener jeg har skrevet om denne før - creepy som fy. Om den London som er i Alex Verus-bøkene virker farlig, men fascinerende, er London i Cornell sin bok et London man håper man aldri møter.

4. Robert Knapp: Invisible Romans. Forfatteren har lett i alle mulige kilder og funnet informasjon om yrker og mennesker man ikke hører så mye om i andre historiebøker. Det var ikke bare temaet som var fascinerende, men forfatteren skriver veldig bra og nyansert. Anbefales!

5. Ian Mortimer: The Time-Travellers Guide to Medieval England. En utfyllende og underholdende bok om middelalderens England - ikke bare nyttig for den som er interessert i perioden, men uvurderlig hvis man skriver episk fantasy...

6. Melissa Marr: Graveminder. Jeg vet ikke helt hva det var med denne boken - den er egentlig ikke min type bok i det hele tatt - men den fengslet meg, og jeg hadde problemer med å legge den fra meg.

7. Ann Aguirre: Grimspace. Boken har vært på ønskelisten min veldig lenge, og jeg bestilte den til slutt nå i høst. Men så ble den stående i bokhyllen til jeg kom på å ta den med hjem til jul. Jeg skulle bare lese den første siden en kveld, så ble det to, og tre, og så var halve boken ferdig uten at jeg hadde klart å legge den fra meg i det hele tatt. Resten av boken ble lest like fort dagen etter. Boken er original og fascinerende og velskrevet, og det er umulig å vite hvordan ting ender. Settingen minner litt om TV-serien Firefly, med en Corporation som styrer det meste av den kjente delen av verdensrommet, og en betjening på et romskip som ikke er helt begeistret for dem. Men det er mye mer enn bare det.

8. George Mann: The Executioner's Heart. Boken er litt uti serien om Newbury og Hobbes, som jeg har skrevet om tidligere på bloggen, og jeg skal derfor ikke skrive så veldig mye om hva den handler om. Jeg har ventet på boken og ble ikke skuffet - det gjorde fysisk vondt å lese den til tider, men du verden.

9. George Mann: The Casebook of Newbury & Hobbes. En novellesamling fra universet til serien i punkt 8. Den strekker seg fra før bok én til etter Executioner's Heart. Jeg er vanligvis ikke så glad i noveller, men disse var bra.

10. Mike Carey: The Devil You Know. Felix Castor er en London-basert, frilans eksorsist (tilhører ikke et kirkesamfunn), og med det neste oppdraget sitt får han en oppgave som kanskje går over hodet på ham. Gleder meg til å lese resten av serien!


Lesemålene for 2013

Nyttår er også tiden for å se tilbake på lesemålene for 2013. Jeg trodde ikke jeg kom til å ha oppnådd særlig mange av dem, men glemte at jeg hadde vært litt lur i fjor...

Lesemål:
- Lese minst 36 bøker, dvs. 3 per måned: Jeg har lest 40, og har dermed klart målet glatt. Jeg skulle ønske det hadde blitt flere bøker, men sånn er det.
- Av disse skal minst 5 være faglitteratur: Dette målet trodde jeg at jeg hadde bommet fullstendig på, men jeg har jo faktisk lest hele 8 bøker som ikke er romaner.
- Minst 2 skal være klassikere: Skivebom. Har ikke lest en eneste klassiker.
- Minst 10 skal leses fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg føler jeg bør: Litt lite målbart mål, men jeg mener bestemt at jeg har klart det.
- November skal være fri for lesekrav, på grunn av at det var en hektisk måned fra før: Dette gikk helt fint - ble så oppslukt av skrivingen at jeg glemte alt om lesing.

Skrivemål:
- Fullføre andreutkastet til Rogue Sorcerers (Nå Rogue Sorcery): Et stort tja. Endte med å plotte om hele greia i stedet for, så jeg har bokstavelig talt ikke hatt tid. Er fornøyd med innsatsen på denne romanen likevel.
- Fullføre førsteutkastet til Apprentice Sorcerers (Nå Forgotten Sorcery): Ja - fullført på åtte dager, faktisk. Og jeg er fornøyd.
- Camp NaNoWriMo: et gigantisk nei. Skrev vel et par tusen ord, tror jeg, og så mistet jeg all motivasjon og innsatsvilje.
- NaNoWriMo: Jepp, klarte 150 000 ord, altså ny rekord.
- Skrive noe hver uke: Gjett om det ble skivebom, da... Har overhodet ikke vært i nærheten av å skrive hver uke.

Fire av fem lesemål og to og et halvt av fem skrivemål er ikke så verst! Jeg har klart en adskillig høyere andel av målene mine i 2013 enn i 2012. Selvsagt har jeg også begrenset meg veldig på type og antall mål, men likevel.

I tillegg begynte jeg med et prosjekt som innebærer at man ikke har lov til å kjøpe en ny bok før jeg har lest fem bøker som allerede står i bokhyllen - dvs. én ny bok per femte leste bok. Håpet er at jeg i løpet av 2014 skal ha tømt bokhyllen for uleste bøker. Forhåpentligvis. Det har gått overraskende bra så langt - siden jeg begynte har jeg holdt meg helt etter planen. Så sier vi heller ikke noe om at jeg har prøvd dette to-tre ganger tidligere uten hell...

Ellers har jeg altså lest 40 bøker, hvorav 4 er krim, 8 er faglitteratur og 1 er western. Resten er varierende former for fantasy, noen iblandet science fiction og/eller horror. 17 av bøkene er skrevet av kvinner, resten av menn. Geografisk sett har jeg holdt meg til Storbritannia og USA, med noen ytterst få svippturer til Norge, Sverige og Russland. Det viktigste er imidlertid at med unntak av noen få bøker har jeg vært veldig fornøyd med det aller meste jeg har lest i år.

Nå er det bare å planlegge neste leseår!


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.